Blog Sem Fins Lucrativos, somente com o intuito de divulgar a carreira do piloto Bruno Senna e o IAS. Carol Lo Re

quarta-feira, 2 de dezembro de 2009

Exclusive Q&A with Campos driver Bruno Senna

Bruno Senna will make his Formula One race debut with the new Spanish team Campos Meta next season. The nephew of the late, great three-time world champion Ayrton Senna, it was only a matter of time for Bruno to enter F1.

With the uncanny good looks as his late uncle and the same passion behind the wheel of a race car. He’s determined to put the name of Senna back on the Formula One starting grid.

In an exclusive interview for the F1 Times, Kris Brown talks to Bruno Senna about the upcoming challenges and aspirations for 2010.

Q. Your uncle Ayrton Senna once said “If you think I’m fast, just wait until you see my nephew Bruno”. The "Senna" name holds a whole host of responsibility - that said, are you feeling any added pressure entering Formula One next season?

The pressure’s always been there for me. Since my first ever race. So I’ve become used to it and I believe this situation throughout my career has helped me to become more prepared for F1.

Q. I understand if this question may be hard for you to answer, and I fully understand if you don’t feel you can. Thinking back to Imola 1994, and the accident that killed your uncle, it reminds us just how dangerous Formula One can be sometimes. Despite a revolution in safety regulations, 2009 saw Felipe Massa luckily escape fatality during qualifying at the Hungarian Grand Prix. This in mind, does the danger ever worry you?

Not at all. I’m fully aware of the choices I’ve made for my life and I believe that F1 is a pretty safe environment nowadays. The risk you take is usually calculated, but yes… The odd bizarre moment can happen and I know that there’s a certain amount of risk that you cannot predict. I chose to live with that.

Q. If you think about some of the more recent entrants into F1, at 26 you’re quite a lot older to be entering the sport. Did you ever worry that F1 dream might never come?

Every racing driver who aspires to F1 worries that this dream might not come true. I’ve had moments where I felt further away from F1, but with a lot of persistence and hard work from me and my management team, we’ve started making this dream come true with Campos Meta for 2010.

Q. Did you regret not being a part of the Brawn GP team that you were reportedly in a chance of joining last season?

Unfortunately it wasn’t my choice not to be part of the team, but I’d have loved to be there learning a lot during 2009 with a competitive car and team-mate.

Q. You will be joining the all new Campos Meta team next season. Do you have a specific target with the team for 2010 and beyond?

Personally, I want to develop myself and learn as much as possible during this year. With the team, we want to be the best of the new teams and score points occasionally, but those objectives will be revised depending on the initial performance of the team and car.

Q. The 2010 F1 season will see a continued change of regulations from 2009. One of the most significant is the re-fuelling ban. As a driver, what differences will the no-fuelling regulations make to you?

For me it will be more natural, as I’ve only done a handful of races with refuelling. Obviously it will constitute a big job for team and drivers to find the optimum car setup that will maximize the speed of the car throughout the large weight, ride-height and tyre-wear changes that will occur during the race.

Q. Campos have yet to confirm your fellow team-mate - although the reports have linked Pedro de la Rosa to the seat. The team will probably want to employ a more F1 experienced driver to help them grow. How important will it be for you to be competitive with a more experienced team-mate and what do you think you can learn from them?

It would be great to have an experienced team-mate on the other car to make the team develop as quickly as possible in the right direction, but that’s not necessarily true. For me what’s really important is that I can work together with my team-mate to maximize our development potential.

Q. Are you looking forward to the Brazilian Grand Prix next year? What do you think the reaction will be from the crowd to see a Senna line up on the grid again?

Absolutely!! I think it’ll be quite special to be in Sao Paulo next year and, hopefully, have a lot of support from the Brazilian crowd!

Q. Are you looking forward to any other circuits in 2010? How do you think you will fair at some of the new circuits – particularly the twilight and night races?

I’m looking forward to every circuit next year. Can’t wait to experience all the tracks that I know from other championships in the F1, car and try as hard as possible to have good races and qualifyings.

Q. There has been wide speculation that Michael Schumacher is looking to return to F1 in 2010. Debates have raged around who was quicker between your uncle and Schumacher. However likely or unlikely the prospect of Michael returning to F1 is, would you relish the chance to race against one of Ayrton’s most fierce competitors

It would be a privilege to me to race against someone like Michael Schumacher, but I believe the current F1 talent will be a great challenge for me during my career!

Q. What do you like to do when you are not racing or not in the spotlight of the motor racing circus?

I like to be at home listening to music and rest a bit from the frantic schedule that’s imposed on racing drivers. When I’m in Brazil, I like to go out and meet with many friends and enjoy the sunshine a little bit for the fitness training.

Bruno Senna fará sua estréia na F1 pela equipe espanhola Campos Meta na próxima temporada. O sobrinho do tricampeão mundial falecido Ayrton Senna diz que era quest]ao de tempo para entrar na F1

Com a aparência estranha bom quanto seu falecido tio ea paixão mesmo ao volante de um carro de corrida. Ele está determinado a colocar o nome de Senna para trás no grid de Fórmula partida.

Em entrevista exclusiva para o Times F1, fala Kris Brown Bruno Senna sobre os futuros desafios e expectativas para 2010.

Q. Seu tio Ayrton Senna disse uma vez: "Se você pensa que eu sou fácil, é só esperar até ver o meu sobrinho Bruno". O "nome de Senna" detém um conjunto de responsabilidade - o que disse, você se sente qualquer pressão adicional entrar Fórmula próxima temporada?

A pressão sempre esteve lá para mim. Desde a minha primeira corrida. Então, eu tornei-me acostumar com isso e acredito que esta situação ao longo da minha carreira me ajudou a tornar-se mais preparado para a F1.

P. Eu entendo que esta questão pode ser difícil para você responder, e eu compreendo perfeitamente que você não sente que você pode. Pensar de volta a Imola 1994, eo acidente que matou seu tio, lembra-nos o quão perigoso Formula One pode ser às vezes. Apesar de uma revolução nos regulamentos de segurança, 2009 viu Felipe Massa felizmente escapar fatalidade durante a qualificação para o Grande Prêmio da Hungria. Nesta perspectiva, o perigo não se preocupa você?

Not at all. Estou plenamente consciente das escolhas que fiz para a minha vida e acredito que a F1 é um ambiente bastante seguro hoje em dia. O risco que você toma é geralmente calculada, mas sim ... O momento ímpar bizarro pode acontecer e eu sei que há uma certa quantidade de risco que você não pode prever. Eu escolhi viver com isso.

Pergunta: Se você pensar sobre alguns dos operadores mais recentes na F1, com 26 você está muito muito mais para estar a entrar no esporte. Alguma vez você se preocupe que o sonho F1 poderia nunca vir?

Todo piloto que aspira a preocupações F1 que este sonho pode não se tornar realidade. Eu tive momentos em que me senti mais longe da F1, mas com muita persistência e trabalho árduo de mim e minha equipe de gestão, nós começamos fazer este sonho com Campos Meta para 2010.

Pergunta: O que você lamenta não ter sido uma parte da equipe GP Brawn, que estiveram em uma chance de ingressar na temporada passada?

Infelizmente, não foi a minha escolha de não fazer parte da equipe, mas eu amei estar lá aprendendo muito durante 2009, com um carro competitivo e companheiro de equipa.

P. Você irá juntar-se a todos os novos Campos Meta da equipe na próxima temporada. Você tem um alvo específico com a equipe para 2010 e além?

Pessoalmente, eu quero me desenvolver e aprender tanto quanto possível, durante este ano. Com a equipe, nós queremos ser o melhor das novas equipes e pontos ocasionalmente, mas os objectivos serão revistos em função do desempenho inicial da equipe e do carro.

P. A temporada 2010 de F1 vai ver uma mudança contínua das regulamentações de 2009. Um dos mais significativos é a interdição de abastecimento. Como um piloto, que diferenças será a não-regulamentação alimentar fazer para você?

Para mim será mais natural, como tenho feito apenas um punhado de raças com reabastecimento. Obviamente que vai constituir um grande trabalho para a equipe e motoristas para encontrar a melhor configuração do carro que irá maximizar a velocidade do carro ao longo do grande peso, altura e montar pneus desgastam as mudanças que irão ocorrer durante a corrida.

P. de Campos ainda não confirmou o seu companheiro de equipe-mate - apesar de os relatórios ligaram Pedro de la Rosa para o banco. A equipe provavelmente vai querer empregar um driver mais F1 experiente para ajudá-los a crescer. Como é que vai ser importante para você ser competitivo com uma equipe mais experiente companheiro e fazer o que você acha que pode aprender com eles?

Seria ótimo ter um experiente companheiro de equipe em outro carro para fazer a equipe a desenvolver o mais rápido possível na direção certa, mas isso não é necessariamente verdade. Para mim o que é realmente importante é que eu possa trabalhar junto com meu companheiro de equipe para maximizar nosso potencial de desenvolvimento.

Pergunta: Você está olhando para a frente para o Grande Prêmio do Brasil no próximo ano? O que você acha que será a reação da multidão para ver uma linha de Senna no grid novamente?

Absolutamente! Acho que vai ser muito especial para a São Paulo no próximo ano e, felizmente, temos um grande apoio da torcida brasileira!

Pergunta: Você está olhando para a frente a quaisquer outros circuitos em 2010? Como você acha que será justo em alguns dos novos circuitos - em especial o crepúsculo e as corridas a noite?

Estou ansioso para cada circuito do próximo ano. Não posso esperar para experimentar todas as faixas que eu conheço de outros campeonatos na F1, carro e tentar o máximo possível para ter boas corridas e qualifyings.

P. Houve grande especulação de que Michael Schumacher está olhando para voltar à F1 em 2010. Debates que durou em torno de quem era mais rápido entre o seu tio e Schumacher. Contudo, é provável ou improvável a perspectiva de Michael retornando a F1 é, você saboreia a chance de correr contra um dos concorrentes mais ferozes de Ayrton

Seria um privilégio para mim a corrida contra alguém como Michael Schumacher, mas acredito que o talento actual F1 será um grande desafio para mim durante a minha carreira!

P. O que você gosta de fazer quando não está competindo ou não no centro das atenções do automobilismo circo?

Eu gosto de ficar em casa ouvindo música e descansar um pouco da agenda frenética que é imposta pilotos. Quando estou no Brasil, eu gosto de sair e encontrar com muitos amigos e desfrutar do sol um pouco para a formação de fitness.
The F1 Times